fredag 25. oktober 2013

Praksis Fredag 1.

                                       Oversikt

 08:00-12:00

Sliten, trøtt og klar! Jobbdagen har vært interessant, startet med at vi møtte opp på Office for å diskutere dagen og de oppgavene den har å tilby.
Når Eirik og Svein dukket opp så dro vi, Svein og Eirik er de to konsulentene jeg var med, men før vi dro så tok vi med oss det vi trengte av utstyr. Etter at alt var sjekket og pakket så hoppet vi i bilen og kjørte helt til Sandvika! Når vi kom fram til kunden så var alt klart for oss å pakke ned og flytte til det nye bygget, med andre ord vi har drevet med flytting og IT idag.
Grunnen til at kunden ville flytte var fordi at lokalet var for stort og de ville leie det ut istedenfor, slik at de kan tjene penger på det.
Etter at vi hadde tilbrakt hele dagen med flytting og demontering av utstyr så var vi slitne, masse løping og masse løfting, men jeg likte det selvfølgelig samt at jeg fikk god tilbakemelding.

LUNSJ!

Etter hard jobbing så var det ikke dumt med lunsj! Til lunsj så kjørte vi til sandvika sentrum og spiste inne på "Mcdonald's", kjempe godt og veldig koselig, men det er ikke en skikkelig lunsj om du ikke har kaffe etter!


På dette bildet her så ser dere det gamle server rommet som vi da demonterte ned og brakte alt til det nye lokalet. Her kan vi da se en PC som driver å jobber med systemet samt en gigantisk koblingpunkt som leder inn til server-kabinettet.  

Dette her et da det nye server rommet i det nye lokalet, her ser vi da Eirik som jobber med å sette opp den ene serveren og slikt. Det jeg har lært meg idag er at server rom blir meget varmt og rotete! Det endte opp med at vi måtte jobbe i
T-short fordi det var så varmt, men ikke nok med det så er det støvete! Når vi satte opp server PCen og startet den så var hele rommet fullt av støv, det var så ille at vi ikke kunne jobbe på 10 minutter, fordi det var så mye støv inne i den og når viftene gikk så blåste den støv overalt!  Planen er å montere inn kjøleanlegg, men det er noe vi IT folk ikke skal gjøre.
Jeg har også lært meg å koble opp server forbindelser, patching og switching, og på dette bildet så kan dere se meg koble opp alle nettverks forbindelser til samme switch. Man kan vel si at jeg er stolt, fordi når de skal bruke nett nå så er jeg grunnen til det, hehe! Det var veldig morsomt å lære seg dette og jeg føler virkelig at jeg har forstått mye, samt at jeg har hjulpet firmaet med å tjene inn en god del penger, noe jeg er veldig glad for ettersom at Svein skal fortelle det til sjefen på Office!!
Her er ferdig resultatet etter 7 timer med kobling av switcher, patchpaneler, backup, firewall og masse mer, hver gang jeg ser dette bildet så føler jeg meg litt stolt. Arbeidsdagen har vært lang, jeg sluttet kl 7 idag, noe som betyr at jeg har jobbet 2 timer overtid, det er ikke negativt altså ettersom at svein skal fortelle min gode innsats til Fred "daglig leder" noe som KAN bety lærlingplass for meg!!





Kompetansemål:
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere systemdrift med utgangspunkt i eksisterende leveranseavtaler og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemovervåking etter avtalte sikkerhetskrav og avtalt tjenestetilgjengelighet
  • Vedlikehold av maskinvarer, og printer.
  • planlegge og gjennomføre oppsett av en arbeidsplass i henhold til brukerens og virksomhetens kravspesifikasjon og gjeldende regelverk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar