torsdag 17. oktober 2013

Dag 4. Praksis

Oversikt

08:00 – 09:30

Ny dag på jobb, nye muligheter. I dag var det lettere å stå opp, kanskje fordi at jeg la meg halv 11 istedenfor 12 og derfor var det koseligere å dra på jobb.


Vi startet med Driftsmøte hvor vi diskuterte litt om firmaets framtid og hva vi kan gjøre for å forbedre den og eventuelt få flere kunder. Masse var tatt opp samt som det var mye drøfting rundt emnene vi tok opp. Temaene eller emnene vi diskuterte var alt ifra; jobb metode, overtid, tilknyttingen til bedrifter, servere, nye kunder og eventuelt meg.

09:00 – 11:00

Når møtet var ferdig så hadde alle kollegene en liten kaffe pause der vid stod og snakket "skit", haha. Etter kaffe pausen så var det på tide å jobbe, han jeg skulle være med idag hadde saker å gjøre så jeg fikk sette opp arbeidsplassen min imens. 
Da fikk jeg en egen arbeids PC som jeg selv måtte sette opp. Når PCen var igang så fikk jeg som oppgave å fikse Office 365 selv, men jeg mislykket. Det som viste seg å være saken var den at serveren ikke ville slippe meg inn, så det var ikke min skyld.
Når nesten alt var ferdig og jeg var på riktig villspor så var Arne Gunnar ferdig og vi skulle ut og jobbe. 

11:30 – 13:45

Vi dro ut til kunden som vi da skulle hjelpe til med å fikse 2 PCer som var litt trege samt at Office-pakken skulle oppgraderes. Jeg tok den ene PCen imens Arne Gunnar tok den andre, det jeg fikk som oppgave var å gjøre PCen litt kjappere, samt slette filer og slik som ikke skulle være der. 
Det vi gjorde for å rense harddisken var å kjøre "Diskopprydning", det den gjør er å fjerne unødvendige filer på harddisken.
kunden ba oss også om å synkronisere filene på begge PCene slik at kunden hadde all tilgang til filene på samme PC, uansett hvilken maskin kunden jobbet på. For å gjøre det så trengte vi litt mer utstyr ettersom for å gjøre det så må vi koble PCene opp på "VPN" som da er "Virtuel Private Network" og det er en kryptert tunnel for privat datanettverk.
Kundene mente at vi gjorde en veldig god jobb, de syntes at jeg var så flink at de spanderte på en herlig lunsj på "General" til oss. Vi vart servert en herlig tallerken med; reker, laks, skinke, salat, fransk ost og masse mer, også får man jo ikke glemme den herlig desserten som var kaffe og Napoleonskake.
Når den vidunderlige lunsjen var ferdig så brakte vi med oss PCene tilbake til Office for å fikse. 

14:00 – 16:00

Resten av tiden brukte vi på å kjøre windows update, patche systemet og fjerne samt laste ned en ny utgave av Office-pakken. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar