Oversikt
08:00 – 11:30
Sliten, trøtt og veldig liten lyst til å stå opp. Nå er jeg
på jobb, klokken er 8:00 og jeg har aldri vært så trøtt før. Å stå opp klokken
06:00 om dagen er noe jeg ikke er vant til, det er slitsomt og veldig tungt
psykisk. Men jeg er på jobb.
I dag så skal jeg drive med serverovervåkning, det vi gjør
da er å overvåke alle serverne til kundene og lete etter feil i systemet. De
feilene som vi leter etter kan være alt ifra; full harddisk, servere,
arbeidsstasjoner og kritiske feil, om de går ned i overdo eller blitt slått av
helt feil. Overdo betyr at den blir slått av feil, eller ikke av kunden.
De programmene vi tar oss i bruk av heter autotask, Msentral
og noe annet, men det jeg kan si er at det er mange programmer, og alle de overvåker
over 500 servere pluss at vi har lync og telefon som vi mottar informasjon
ifra.
Det er 2 stykker som jobber med serverovervåkning, Kenneth
og ståle. Kenneth er litt mer sånn fordypende i overvåkningen slik som «PID»
innom prosessoren og masse annet. Ståle driver med det overfladiske, altså
selveste overvåkningen og rapporteringen, begge driver med samme overvåkning,
men Kenneth er litt flinkere med dybden.
Det jeg har lært meg av overvåkning er at det ikke er som på
film når de bruk (DOS) og slik, man tar bruk av simplere programmer som er litt
mer oversiktlig. Ikke det at man ikke bruker (DOS), fordi de tar bruk av det
også, men man bruker jo det som er simplest.
Backup
Når man overvåker serverne til kundene så tilbyr vi dem
support også, det kan være backup eller annet, men om kundene vil ha backup så
fikser vi det for dem. Måten vi setter opp backup på er antigen fysisk eller
over nett med Software, når Backupen er installert så legger vi til en
robotprogram som henter data angående Backupen, også en timer som sier ifra at
nå er det på tide å runne Backup. Det finnes mange muligheter for backup, noen
av kundene gjør noe så enkelt som å bruke eksternharddrive og andre tar bruk av
internett.
11:30 – 12:00
LUNCH TIME!!! I dag hadde vi salat, nam!
12:00 – 16:00
I de siste timene så dreiv jeg med telefonsupport og det var
spesielt, men morsomt. Det er ikke så mye jobb med telefonsupport, de gangene
det er jobb er når kundene ringer, noe som ikke skjer alt for ofte. Det største
vi hadde i dag var nok når en kunde ikke fikk Java update til å fungere, noe
som vi da måtte hjelpe med, så viste det seg at nettverket til kunden ikke
ville ta imot Java så alt var plutselig kjempe komplisert.
Teamviewer, Ventelo, Open Office og X-lite er de programmene
man tar i bruk av når man driver med telefonsupport, andre firmaer bruker
sikkert noe annet, men Office bruker disse.
Teamviewer er det programmet man bruker når man skal assistere kunden fysisk, da får du tilgang til PCen til kunden. Ventelo er liksom kommunikasjons programmet vi bruker for å kontakte kundene og X-Lite er telefonkatalogen.
Teamviewer er det programmet man bruker når man skal assistere kunden fysisk, da får du tilgang til PCen til kunden. Ventelo er liksom kommunikasjons programmet vi bruker for å kontakte kundene og X-Lite er telefonkatalogen.
Han som sitter og har ansvar for telefonsupporten heter
Odd-Arne, ettersom det ikke er så mye telefontrafikk så er det bare han som sitter
og styrer. Telefonsupporten har en viss type Backup, den er ikke som andre Backup
av harddrive etc. Men mer som Backup av mennesker, om det skulle være slik at
Odd-Arne har en kunde på tråden så kan en annen ta imot den kunden imens.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar