mandag 14. oktober 2013

Dag 1. Praksis

Oversikt

08:00 – 09:00

I dag tidlig så møtte jeg opp på Office Center. Når jeg dukket opp så var jeg tatt imot med godt velkomst, folk kom og hilste og slik. Deretter så dukket Fred opp som da er daglig sjef for Office, han introduserte meg for resten av bygget samt som han ga meg plan for uken og fredagene som kom. 

09:00 – 11:00

Like etter så kom en kar vid navn Erling opp, og han var jeg med på kundeoppdrag på morgenen helt til 11. Under den tiden som jeg var med Erling så satt vi opp en printer (HP Laser) og fikset programmeringen, det jeg har lært meg er at printere er ikke morsomt og det er veldig vanskelig!  Men etter mange forsøk og timer så fikk vi det til, vel i ihvertfall printer delen, så måtte vi fikse skanningen også. Skanningen var litt mer avansert ettersom kunden brukte leverandøren "Cars" og de ville ikke samarbeide med skriveren vi installerte, så etter en del forsøk så gikk det!  

11:00 – 11:30

Lunch! 

11:30 – 12:00

Når klokken var såpass masse så fikset jeg en PC. PCen hadde problemer med å få tilgang til nettverket, så det fikset vi/jeg på. Først og fremst så fikk jeg sette opp PCen, deretter logget jeg meg på og prøvde å logge på nettverket, som da ikke funket. Det jeg måtte gjøre var å bruke "CMD" for å finne problemet, de kommandoene som jeg tok i bruk av var; Ping, Tracert og IPconfig /ALL. Det som var problemet med PCen var den at kunden hadde åpnet PCen slik at når folk skulle koble sammen og slik så koblet dem igjennom PCen hans, med andre ord han brukte sin egen PC som en Switch, og det er grunnen til at han ikke fant IP-adressen til nettverket. 

12:00 – 16:00

Ifra tolv til fire så var jeg ute på kundeoppdrag igjen, denne gangen var jeg med Jan. Første stopp så var vi hos firmaet til kunden hvor vi da fikset første printeren. Denne delen var litt kjedelig ettersom det var så mye som skjedde samtidig så jeg kunne egentlig bare se på fordi det var litt avansert. Men litt senere utover dagen så hjalp vi samme kunde, men denne gangen i privat bruk, ikke firma. Så vi kjørte til Kundens bolig hvor vi da koblet opp andre printeren, samme prosess som før, men litt mer interessant ettersom nå fikk jeg prøve. Når alt fungerte så fikk jeg min egen oppgave, datteren til kunden trengte hjelp med backup og filbehandling så jeg hjalp hun med det. Å hjelpe en kunde er nok noe av det mest artige jeg har gjort på lenge, ettersom du føler virkelig at du hjelper noen og det føles godt! Ikke bare nok med at det føles bra, men også føler du at du lærer andre som ikke kan like mye som deg innom IT, og da kan man være litt stolt!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar