fredag 31. januar 2014

Praksis Fredag 11.

Smiler ihvertfall!
Ny dag, fint vær men fryktelig trøtt! Jeg vil ikke påstå at jeg våknet etter lyden av kvitrende fugler, sterk solskinn, eller duften av varm deilig kaffe, men mer som djevelen som ropte, og sa at jeg måtte opp. Men ihvertfall så kom jeg meg opp, etter tredve minutter... Spiste fort, pakket fortere og sprang med vinden til bussholdeplassen, var litt seint ute skjønner du.
Planen for idag er å jobbe med serveren nede i serverrommet, og sette opp VMware på den slik at vi kan kommunisere via PC for eksempel.

08:00-11:30
Til å starte dagen med så satt jeg på facebook helt til noen kom, det er egentlig alt. Ettersom bussen min går halv, og office åpner hel, så sliter jeg noen ganger, det bruker å ende opp med at jeg venter 15min til noen kommer og åpner. Derfor tilbrakte jeg morgendagen med litt kaffe og VG.no/Facebook.
Etterhvert så dukket Erling opp, og det vi gjorde når han kom var å sortere ledning/kabel hyllen, slik at vi har oversikt over hva vi har og hva vi burde bestille mer av. Etter det så diskuterte vi litt om PC-deler og ulike kommandoer for å konfigurere dem og slik, det var egentlig alt helt til lunsj.

Men før vi tok lunsj så fikset vi VMware. VMware er en kommunikasjons program man bruker til å kommunisere med for eksempel servere, noe vi i dette tilfelle bruker. Det var noe problem med PCen min idag, jeg fikk ikke lastet ned VMware via nett av en grunn, så det vi gjorde var å laste den ned via serveren.

11:30-12:00
Lunsj! idag på menyen så hadde vi salat, roastbiff og vafler! nam nam!!!

12:00-14:00
Etter lunsj så tilbragte vi en god del tid nede i serverrommet. Det var bare meg og Erling, og jeg fikk som oppgave å boote serveren og fikse VMware, det var litt skummelt fordi om jeg gjorde noe feil så har jeg ødelagt en server for masse penger. Imens serveren boota filene, så trengte erling hjelp med PUTTY  haha, var litt morsomt å lære en voksen mann noe som han ikke viste!!!
Problemet med switchen var den at noen av portene ikke fungerte som det skulle, så det vi måtte var å gå inn på "menu" kommandoen (jeg lærte han det), og konfigurere portene der ifra.






Men ihvertfall så tok Bootingen veldig lang tid, så imens lekte jeg på maskinen min, og drakk cola!!! Ettersom det ikke fantes nettilgang der nede, så sjekket jeg igjennom switch manualer. Det var ikke morsomt, men det måtte gjøres.

Resten av dagen...
Resten av dagen var uvanlig stille, nei vent... like stille som vanlig... Men ihvertfall så skjedde det noe ihvertfall. Det som skjedde var at vi fikk en ny test PC på jobben, så det endte opp med av vi/jeg brukte veldig mye tid rundt den. Det som var litt stygt med maskinen var at det ikke fantes GPU (grafikk kort), altså ikke noe form for GPU, ikke integrert engang. Derfor gikk mye av tiden på å prøve å finne en fungerende skjermkort til maskinen, noe vi selvfølgelig greide ettersom Office har deler i alle kanter.

Noen kule funksjoner og slik på maskinen er den at Maskinen har sammenlagt 3,6 TB SSD, det er bokstavelig noe av det sykeste jeg har sett, og om ikke det var nok så hadde maskinen 2 CPU slots, 8 RAM slots. Man kan trygt si at dette er en stabil maskin, men veldig rart at det ikke fantes skjermkort.






Kompetansemål:
  • Vedlikehold av maskinvarer, og printer.
  • planlegge og gjennomføre oppsett av en arbeidsplass i henhold til brukerens og virksomhetens kravspesifikasjon og gjeldende regelverk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar