fredag 7. februar 2014

Praksis Fredag 12.

Rolig dag
Det finnes vel ikke noen annen måte å beskrive morgendagen på en at man var trøtt? Fordi det var jeg som vanlig, og tviler på at det blir bedre med tiden, haha. Men ihvertfall så kom jeg meg fram til sentrumstopp, og ventet på bussen, og til min overraskelse så traff jeg på, Kristoffer. Det endte opp med at vi tok samme buss bortover.
Når jeg kom fram til Office Center så var det ingen der, og alle dørene var låste som vanlig, men det har med å gjøre at Natrium bygget åpner KL. 08:00 og jeg er der ca. 07:45. Men ihvertfall så er planen for idag å besøke Kistefoss museet, og det vi skal gjøre der er å installere en ny switch til dem, fordi den gamle fungerer ikke som den skal.
Switchen vi installerte var en "D-link des 1005D", og den er veldig liten og søt med 5 porter.
Når vi hadde installert den ferdig så ville det fortsatt ikke fungerer, og da fant vi ut av at signalpunktet ikke fungerte, og det måtte noen andre en oss se på.
Alt i alt så gikk dette veldig fort, tok oss kanskje 30 min, ikke mer. Etter at vi var der så dro vi bort på "Andritz", og leverte noen tonere, inkludert si hei til noen av Jan Arnulf sine kolleger.
Resten av dagen blir å sitte på Office Center og fikse laptoper, og se til at de fungerer, og har riktig innhold som kunden har bedt om.

08:00
God dag kan man vel si, ettersom dagen startet godt og ikke surt, eller kanskje litt surt, men ikke så ille. Men ihvertfall så kom jeg opp av sengen og dro meg til sentrumstopp hvor jeg traff Krisftoffer! Han skulle vist ta samme buss som meg til sandvika, så det var litt morsomt å kunne sitte å snakke med han i et par minutter.
Når jeg kom fram til Office Center så var døren låst som vanlig, derfor måtte jeg vente helt til noen og åpnet for meg, og det var surt ettersom det små regnet...
Oppgaven idag er å dra til Kistefoss museet og installerer en liten switch som heter "D-link des 1005D", grunnen er fordi at den gamle er ødelagt, og måtte byttes.
Når vi hadde byttet den så la vi merke til at alle lampene unntatt den til signalboksen lyste, og da skjønte vi med engang at det var noe feil med boksen, og ikke switchen, ettersom de andre portene fungerte helt greit når vi bytta TP kabel. Ettersom dette ikke var vår felt, så ba vi dem tilkalle en annen til å fikse signalboksen.

10:00
Etter at vi var ferdig på kistefoss museet, så dro vi til Andritz for å levere noen tonere, og eventuelt hilse på Joost og Sondre, men de var ikke der, så vi gjorde noe annet. Jan Arnulf, han jeg var med viste meg litt rundt på Andritz, og det viste seg at han jobber der, samtidig som han jobber på Office Center.

Når vi var ferdig på Andritz så dro vi tilbake til Office Center. Når vi kom fram til Office, så fikk jeg en oppgave å fikse en PC, og den skulle ha domene, VPN, diverse software og masse mer.
Til og starte med, så fikk jeg maskinen startet, og fikk igang alt det grunnlegende under oppstarten; språk og diverse. Men før nedlastingen var ferdig, så var det plutselig lunsj, noe jeg gledet meg sykt til ettersom det var lenge siden jeg spiste.

11:30
Til lunsj hadde jeg baguett, vafler og kaffe. Lunsjen idag var veldig god, ettersom de serverte kjempe god gris kjøtt, og det hadde jeg på baguetten med masse agurk, tomat og paprika.
Tilbehør: agurk, paprika, tomat, isberg salat, sylt O.S.V.

12:00
Etter lunsj så var det ikke så mye mer å klage på, man var mett, hadde kaffe, hadde noe å gjøre og alt var helt konge! Oppgaven jeg dreiv med var jo maskinen/oppgaven som var utdelt til meg, og til den fikk jeg også utdelt en liste over ALT som måtte gjøres på maskinen. Som man kan se så var det ganske så mye å gjøre, og derfor tok det veldig lang tid med å fikse maskinen helt ferdig, inkludert at det var steder hvor jeg virkelig satt fast, og måtte bruke lengre tid på å fullføre.
Etter at jeg fikk startet maskinen, og fullført de overfladiske innstillingene, så var det å følge listen, og jobbe etter den.
De stedene hvor det virkelig sa stopp, var nok under oppretting av VPN. Ettersom kunden ikke tok seg ibruk av microsoft standard VPN, men isteden så brukte dem noe annet, og det var kjempe avansert, men jeg fant ut av det.

Her er et bilde av esken som PCen var i, og her kan der klart se at det er en HP PC
Totalt så tok det meg 4,5 time å sette opp maskinen helt ifra bunn, og da mener jeg med Drivere, diverse software, sletting av HP protecttool, Windows Update, VPN, Melde inn i domene og masse mer.







 Kompetansemål:
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere systemdrift med utgangspunkt i eksisterende leveranseavtaler og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemovervåking etter avtalte sikkerhetskrav og avtalt tjenestetilgjengelighet
  • Vedlikehold av maskinvarer, og printer.
  • planlegge og gjennomføre oppsett av en arbeidsplass i henhold til brukerens og virksomhetens kravspesifikasjon og gjeldende regelverk



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar