fredag 14. februar 2014

Praksis Fredag 13.

Valentinsdag  
Idag er det valentinsdag, og gleden stiger innabords. Planen idag er helt enkelt å overleve jobbdagen, inkludert diskutere eventuelt lærling plass på Office Center med Fred Øvereng, som da er driftsjef på Office Center. Man kan vel si at forventningene er høye, men ettersom Office Center ikke har hatt lærling på mange år, så kan jeg nesten si at det finnes fortvilelser. Men der hvor det er mørkt, finnes det også lys, håper jeg!
Etter jobb så kommer helga som vil by på masse moro, så det gjør dagen lysere, og arbeidslysten blir større!

08:00
Jobben idag startet koselig, det ente opp med at jeg og Merete satt for oss selv i ca ti minutter før noen dukket opp, noe som var koselig. Etterhvert kom de andre, inkludert Erling, som da er min mentor.
Første oppgaven som han ga meg var å fikse en PC som sleit med bluescreen, og den virket ikke som den skulle. Men ettersom de ifra firmaet ikke kunne svaret, så endte det opp med at oppgaven ikke var gjort før klokken halv ti. Grunnen til at vi ikke kunne jobbe med maskinen før da, er fordi at vi viste ikke om de ville ha backup av de filene som fantes på maskinen ifra før.
Når klokken slo halv ti så kunne vi ringe dem og spørre. Svaret vi fikk var at de ikke trengte de filene som fantes ifra før, så vi kunne slette dem.

09:30
Når klokken endelig var halv ti, så fikk jeg klarsignalet til å jobbe. Første oppgaven på listen var å klarere maskinen, og fikse ny Operativ System, noe som tok tid, men det var gjort.
Etter at Operativ Systemet var fikset, så var det på tide å konfigurere maskinen slik kunden ønsket det. Dette var ikke noe jobb som tok lang tid, men det måtte gjøres før jeg kunne laste ned drivere. Etter at alt konfigurasjonen var ferdig, så var det på tide å fikse nye drivere til maskinen.
PCen hadde ikke noe drivere for trådløs-nettverkskort, så derfor måtte jeg gå inn på HP.com og finne drivere der. Grunnen til at jeg nevnte drivere til trådløs-nettverkskort, er fordi at det finnes enklere måter å fikse drivere på, og en av dem er å la maskinen finne dem selv på nett, men da må du ha nettilgang.

Det jeg gjorde for å finne drivere var å bruke maskinen min, så søke på serienummeret til maskinen som skulle ha driver (på HP.com), deretter finne riktig driver-pakke, så laste den ned. Når nedlastingen var ferdig, så var det å overføre den på minnepenn, og laste den ned på maskinen som skulle ha driverne.
Alt i alt så tok dette veldig kort tid; finne drivere, laste ned drivere, overføre drivere, og så få dem til å fungere. Det eneste som tok tid, og virkelig forsinket arbeidet, var Windows Update. Når man skal fikse så mange drivere samtidig, så må man regne med en stor Update pakke, da mener jeg stor! Updaten stod i hele 2 timer før den var ferdig, og kunnes resettes.

LUNSJ!
Imens PCen jobbet med Update, så tok vi mennesker oss litt lunsj! Det som var på menyen idag var; eggerøre /m laks! Og selvfølgelig vafler. Eggerøren var kjempe god, det samme var laksen, og tilsammen var det vidunderlig.

12:30
Etter lunsj så gikk jeg for å sjekke om PCen var ferdig, men det var den ikke, så det vi gjorde (jeg og Erling), var å dra ned på server-rommet og jobbe med en liten prosjekt han hadde fått! Prosjektet gikk ut på å prøve å klone hele oppsettet til serveren over på en minnepenn, slik at om noe skulle skje med "Local" serveren, så er det bare å dra ut minnepennen, og putte den inn i en annen server.
Underveis så gikk det kjempefint! jeg greide å fikse ny versjon av VMware, og alle de andre konfigurasjonene som trengtes, men mer en det gikk det ikke.
Grunnen til at vi ikke kom lengre var fordi at serveren hadde versjon 4.1 og PCen hadde versjon 5x, også var det masse mer, inkludert det at man ikke kunne klone med versjon 4.1 og slik. Det jeg prøver å si er at det bare var kluss, og vi ga opp, fordi om vi skulle ha greid det, så måtte vi fikse ny versjon på serveren, noe den ikke støtter, fordi at akkurat den serveren var for gammel for nyere versjon.

14:00
Etter at vi kom opp ifra server-rommet, så blei jeg med Jan til politikammeret, hvor vi da skulle bytte varmeelementet i en skriver. Selveste jobben gikk veldig fort, men det som var interessant er å være rundt politi, og se åssen de er på jobb. Det jeg har lært meg er den at politifolk er veldig tullete når de ikke er ute og patruljerer.

Etter at vi var å fikset skriveren på politikammeret, så dro vi for å levere en pakke til en kunde.

15:00
På slutten av dagen så skjedde det lite, egentlig veldig lite. Alt som skjedde på slutten var den at Erling viste meg åssen man finner driver som er riktig, for ulike PCer. Utenat det så satt jeg og gjorde lekser.


 Kompetansemål:
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere systemdrift med utgangspunkt i eksisterende leveranseavtaler og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere 
  • Vedlikehold av maskinvarer, og printer.
  • planlegge og gjennomføre oppsett av en arbeidsplass i henhold til brukerens og virksomhetens kravspesifikasjon og gjeldende regelverk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar