lørdag 25. januar 2014

Praksis Fredag 10.

Null Snus...
Ny dag på jobb, og kanskje den lengste dagen noensinne. Null snus, trøtt, og min nye PC kommer idag, alle mine sanser i kroppen ber meg om å ligge og sove, men min sunne fornuft ber meg om å dra på jobb. Å stå opp idag var lett, men etterhvert så blei jeg bare trøtt, veldig trøtt. Men ettersom jeg er så flink så dro jeg på jobb, med smilet klistret på, og humøret på topp.
Planen for idag er å fikse noen PC'er på jobb, så jobbe med den ene serveren nede i server-rommet, lette oppgaver, men mye venting.

08:00-10:00
Starter på jobben tidlig som vanlig, men idag så var det ikke like ille å dra på jobb, grunnen til det er fordi PC'en min kommer idag. Med håp om å få dagen unnagjort fort, slik at jeg kan komme meg hjem, så spurte jeg konstant om det var noe jeg kunne bidra med, og det var det.
Det var ikke så veldig mye å gjøre på jobb, bare noe småting som å boote, eller fikse ny OS/drivere til PCer, ellers så var dagen grei og stille.
Ettersom jeg klaget, og sa til sjefen at det er lite å gjøre om dagene, så fikk jeg plutselig mange folk rundt meg konstant, og som prøvde å gi meg oppgaver.
Men ihvertfall hovedoppgaven jeg fikk var å laste ned WINDOWS 7 og opprette/laste ned nødvendige drivere, det var alt.


 10:00-11:30
Etter at små oppgavene var gjort, så stakk vi ned til server rommet for å fikse noe diverse der. En av oppgavene jeg fikk var å laste ned den nye versjonen av server OS på maskinen, og PINGE til serveren for å sjekke om en var på riktig VLAN.
 Portene var delt opp i mange ulike Vlan, så det var litt tungvint å finne riktig IP-adresse for de portene/Vlana, men det gikk til slutt.
Oppgaven i seg selv var lett, men kanskje litt for lett, det jeg prøver å si er at det blei litt kjedelig ettersom det ikke var noen utfordring. Men jeg hadde litt forsprang, ettersom vi jobber med dette på skolen så alt jeg gjorde var litt åpenbart, men det er bare positivt.


 11:30-12:00
Lunsj! Idag så hadde vi salat, og pannekaker til lunsj, og det var selvfølgelig kjempe godt.

 12:00-16:00
Når lunsjen var over så var det tilbake til å oppdatere og fikse drivere på maskiner, denne gangen så hjalp jeg en kar som trengte drivere, og Office 360 på hjemme maskinen sin. Ettersom Windows Update tok så lang tid, så fikk jeg en liten oppgave ved siden av den, og oppgaven var å skru opp en Mac-Book, og ta ut Harddisken fordi det var noe feil med den. Alt i alt gikk det veldig fort, men vi fikk ikke fikset harddisken, og PCen uansett, grunnen var at vi ikke hadde noen tilgjengelige harddisker som passet den på lager.

Resten av dagen blei brukt på å fikse Autotask til meg, så jeg hadde Erik på jobben til å hjelpe til med det. Autotask er det programmet vi bruker på jobben for å ta imot kunder, inkludert skrive inn hvor lenge vi har jobbet på akkurat den oppgaven/jobben.
Men som kirsebær på toppen, så ringer han ifra postkontoret og sier at pakken min har kommet, og at han var hjemme hos meg, men jeg var på jobb, så vi måtte avtale at han kom med pakken til jobben. Jeg tror aldri at jeg har stirret ut vinduet så mye før som da, det bare pirret i magen.
Men PCen kom ettervert og Eling var så grei og kjørte meg hjem, fin avslutning på en fredag.
 Kompetansemål:
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere systemdrift med utgangspunkt i eksisterende leveranseavtaler og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemovervåking etter avtalte sikkerhetskrav og avtalt tjenestetilgjengelighet
  • Vedlikehold av maskinvarer, og printer.
  • planlegge og gjennomføre oppsett av en arbeidsplass i henhold til brukerens og virksomhetens kravspesifikasjon og gjeldende regelverk









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar