fredag 22. november 2013

Praksis Fredag 4.

Hei,

Ny dag på jobben og overraskende mye å gjøre! I dag så vart jeg introdusert med 3 PCer som skulle sjekkes og fikses, 2 av dem skulle bli renset og fikset på nytt ifra bunn (Software), og den siste PCen var i møterommet her på Office, og den skulle bli sjekket fordi den var for treg.

08:00-10:00
Når dørene åpnet og jeg endelig kom inn i selveste bygget, så var jeg fornøyd for å si det mildt! Etter å ha ventet i 20 minutter i 7 minus så blir men plutselig veldig takknemlig for litt varme. Men ihvertfall så startet dagen kaldt, men ente opp med varm kaffe og fikse maskiner! Første oppgaven jeg fikk var å se på en stasjoner PC som hadde kjørt "Ghost" over natta, Ghost er en slags kopierings program som kan kopiere alt ifra en HDD til en annen HDD. Etter at det var gjort så skulle jeg fjerne alt av HP security programmer på maskinen, grunne til det er fordi at det ikke trengtes. Når alt det var ferdig så var det på tide å opprette en domene og VPN tunnel.

Når jeg var ferdig med å fikse alt på stasjonære PCen så var det bare Windows Update igjen, og det tar flere timer, imens så fikset jeg PCen i møterommet. Grunnen til at PCen i møterommet måtte sjekkes var fordi at den begynte å bli treg, og jeg følte meg litt stolt at de ga oppgaven til meg. Det jeg gjorde for å fikse maskinen var å sjekke alle muligens steder der søppel kunne ha samlet seg, blant annet TEMP mapper og slik, så fikset jeg CCleaner for å gjøre grov arbeidet, samt at resterende gjemmesteder vart sjekket for søppel, pluss at språkfiler vart slettet (ikke norske). Når det vart gjort så gikk PCen som ei skudd igjen og jeg kunne returnere til den andre maskinen som hadde blitt ferdig med Windows Update.


10:00-11:00
Når klokken var rundt 10 så blei jeg med Erling og sorterte i lageret, vi fikk en liste over hva vi skulle finne og se om vi hadde det eller ikke. Dette er nok ikke det morsomste jeg har gjort, men det var greit.

11:00-12:00
LUNSJ! I dag var det vafler som dessert, nam!

12:00-13:00
Når klokken slo 12 så var lunsjen over og arbeidet begynte igjen,
denne gangen skulle jeg sette opp enda en ny stasjonær PC, fyrte den opp og gjorde samme prosess som den andre maskinen, men denne gangen så skulle jeg ikke opprette VPN eller domene, bare fikse den ferdig for kunden og fjerne alt av HP security programmer. Men selvfølgelig så må du jo kjøre Windows Update når du har justert på maskinen, så jeg hadde 77 programmer som skulle oppdateres, vi (jeg, Erling og Jan Arnulf) skjønte jo at dette ville ta tid, så vi kjøpte Cola og koste oss resten av dagen!                                                  

                                                                      SKÅL!


Alt i alt så har det vært en veldig fin dag, har hatt masse å gjøre og kost meg i stor grad! Føler virkelig at jeg har lært meg masse; VPN, oppretting av bruker (Domene), konfigurering av maskiner, Gjenoppretting og oppdatering O.S.V!

Kompetansemål:
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere systemdrift med utgangspunkt i eksisterende leveranseavtaler og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemovervåking etter avtalte sikkerhetskrav og avtalt tjenestetilgjengelighet
  • Vedlikehold av maskinvarer, og printer.
  • planlegge og gjennomføre oppsett av en arbeidsplass i henhold til brukerens og virksomhetens kravspesifikasjon og gjeldende regelverk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar