torsdag 21. november 2013

Kabling av nettverk

Hei,

Det vi har gjort i det siste er kabling av RJ-45 kabler og slik innenfor nettverk. Grunnen til at vi har lært oss dette er fordi at vi kommer til å få bruk for det videre i arbeidslivet innom IT. De sakene som var viktigst å kunne eller lære var fargekoden for A/B standard og kutte veggkanal-boksene nøyaktig 45 grader slik at vi fikk en rett vinkel på 90 grader.


Til å starte med så fikk vi et brett av tre, og det brettet skal liksom symbolisere en vegg, og deretter så hentet vi ulike komponenter som vi da trengte. De ulike komponentene var da; Thorsman uttak, Patchpanel, Vanlig RJ uttak, TP kabler og Veggkanal-liten. Når vi da hentet alle disse komponentene så var det bare å begynne å koble. Jeg vil ikke lyve, men jeg må nesten innrømme at jeg sleit litt med fargekoden til å starte med, men etter å ha studert det en stund så falt alt på plass! Senere i prosessen så kom jeg til det punktet da jeg skulle fikse telefonkabel-pluggen, det derimot var litt vanskelig! Ettersom først så måtte du vite nøyaktig lengden på kabelen for å få den til å passe, deretter så måtte du greie å flate ut kablene, fordi når de er tvinnet så blir det "bølge" form på dem, noe som gjør alt mye vanskeligere! Etter at man hadde flatet dem ut så kom det vanskelige delen, å dytte dem inn i de små sporene! Forestill deg at du har 8 små kabler som skal inn i 8 ulike spor som sitter veldig tett, veldig irriterende.

Jeg sleit litt med å starte om jeg skal være ærlig, men det kom seg til senere når jeg skjønte at dette må bli gjort, derfor tok jeg tak i nakkeskinnet og gjorde det! Det var noen punkter der det virkelig føltes som om at det var håpløst, fordi at kabelen ikke ville jobbe med meg, og kappingen av veggkanalene ikke stemte helt med beregningen, men ellers så gikk det greit. Det var noen ganger der jeg virkelig bommet med fargevalget, og måtte begynne på nytt noe som var veldig trist, men jeg viste at jeg bare måtte gjøre det på nytt for å få godkjent.

Senere i prosjektet kom saging av Veggkanalene, jeg likte faktisk denne biten veldig godt, ettersom det gikk så fort. Det som var kjedelig med å sage var å vente på din tur, fordi vi er 15 stykker i klassen som deler på 1 sag, og det går ikke særlig fort. Men alt i alt så gikk det greit, jeg fikk det jeg trengte og greide å fullføre det ganske så fort.

Men når alt var gjort, kanalene var koblet opp, RJ pluggen var festet og koblingen var klar så var det på tide å teste. Testingen gikk bedre en jeg trudde, det som skjedde var at når vi målte så var alt greit unntatt nr 6, men grunnen til at nr 6 ikke lyste som den skulle var bare fordi at den satt løst, ikke mer! Så jeg trengte bare å feste den litt bedre så gikk alt som det skulle.
Men jeg er mer eller mindre fornøyd med arbeidet, alt fungerer og slik så jeg er fornøyd.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar